El Tiempo, Kareografi: Javier Latorre

El Tiempo, Kareografi: Javier Latorre

Carlos Saura ve 1995 tarihli unutulmaz belgeseli Flamenco’ya atfen.

İzlediğiniz klip: El Tiempo.

Müzik: Juan Carlos Romero

Kareografi: Javier Latorre

Bilgi Notu

Carlos Saura için söylenebilecek çok şey var ama şimdi başka bir sinemaya bakalım. İskandinav sineması, büyük ölçekli bir akıma gömülüp kalmadığı için “özgün” olmayı başarmış görünüyor; İskandinav film yönetmenleri, son tahlilde, uluslararası olmak gibi bir sorumluluktan muaf olmalarını sağlayan ve böylelikle, çağdaş fikirlerle oynayabilmelerini mümkün kılan, belli ölçüde bir özgürlük avantajına sahip olabildiler. Sözgelimi Stiller “çarpıcı montajı” kullanmıştır. Bu, Eisenstein’ın uygulamalarını andırır elbette; ama doğrudan doğruya, Rus İnşacılığının etkisi altında gelişmiş olarak görülemeyeceği de açıktır. Bu durumu şöyle tanımlayabiliriz: İsveç sineması 1920’lerde kültürel bir boşlukta gelişmiş değildi; yine de, İsveç sinemasının belli modern Avrupa akımlarına asla büsbütün bağlı olmayan, özgün bir dil geliştirebilmesini mümkün kılmış olan şey, bu sinemanın anadamar Avrupa kültürüne karşı korumuş olduğu mesafedir.

Dreyer klasik İsveç sinemasını açıklarken, soyut biçim ile geleneksel anlatı efektlerinin özgün bir kombinasyonunu vurgular. Ama Dreyer’in açıklamasında, soyutlama ve montaj, Eisenstein’a ters bir biçimde, empati olasılığını yadsımaz, bilakis estetik deneyimin temel bir boyutu olarak kabul eder, çelişkili bir şekilde onu beslerler. Dreyer şöyle yazmaktadır: “Tüm Avrupa, pek çok başka şeyle birlikte, bir filmin ritminin filmdeki aksiyondan ve ortamdan kaynaklandığını da İsveç sinemasından öğrendi. Böylelikle, çok önemli bir etkileşim doğmuş oldu çünkü dram bir ritim yaratır ve bu ritim de, bir yandan aksiyonun genel atmosferini desteklerken bir yandan da, izleyicinin haletiruhiyesini etkiler, böylelikle izleyici bizzat dramla çok daha kolay özdeşlik kurabilir.”

Carlos Saura

Carlos Saura (d. 4 Ocak 1932) ödüllü İspanyol sinema yönetmeni, senarist, aktör ve yapımcı. Filmlerine de yansıyan Franco karşıtı politik tavrı İspanyol sinemasına yeni bir soluk getirmiştir. 1960’lardan beri sinemada aktif olarak çalışmaktadır. En çok da 1980’lerde çektiği, kurmaca ile gerçek arasında gidip gelen, dansla yaşamın ustalıkla harmanlandığı üç dans filmi ile tanınır. Saura’nın “Flamenco Üçlemesi” adı da verilen bu filmler Kanlı Düğün (Bodas de Sangre) (1981), Carmen (1983) ve Büyülü Aşk’tır (El Amor Brujo) (1986).

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir